
(c) ANCHORAGE DAILY NEWS 
HL: UAA PROFESSOR QUITS AMID CREDENTIALS PROBE 
DT: 08/03/94 
DY: Wednesday 
PG: A1 
ED: Final 
SE: Nation 
LE: Medium 
BL: By ROSEMARY SHINOHARA 
Daily News reporter 
  
LP: The controversial University of Alaska Anchorage professor who was hired as 
an Alaska Native but turned out not to be one resigned his position Monday. He 
left while the university was in the middle of an investigation of his 
credentials. But the investigation centered not on whether John Smelcer is an 
authentic Native, but on whether he told the truth about having poetry accepted 
for publication in The New Yorker magazine and other journals, according to the 
university's attorney. 
Smelcer resigned voluntarily, UAA spokesman Mel Kalkowski said. Smelcer could 
not be reached for comment Tuesday. In his letter of resignation, he said he was 
leaving UAA to accept another position. 
TX: He has been the subject of controversy since he was hired early this year. 
First, English department faculty opposed Smelcer's appointment because he was 
hired through a special process aimed at increasing the number of minority 
faculty members. 
Then university administrators discovered that Smelcer is not an Alaska Native, 
as it appeared, but is the adopted son of an Indian. Smelcer had told university 
officials he was "tribally affiliated with Ahtna," a regional Native corporation 
based in Glennallen. 
University attorney Jean Sagan said while she was checking his ethnic status she 
became aware some of his assertions regarding publications didn't appear to 
check out. 
In mid-June, Sagan wrote to Smelcer's lawyer saying she had evidence he had 
given the university a falsified letter from The New Yorker's poetry editor. 
To document his claim that The New Yorker planned to publish a poem of his, 
Smelcer had given the university a copy of a letter with a logo from The New 
Yorker at the top. The letter was dated Dec. 20, 1993, and said: "Mr. John E. 
Smelcer, I am accepting your poem 'Autumn' for publication in our fall '94 issue 
of TNY." It was signed with the name "Alice Quinn." 
Alice Quinn is the poetry editor of The New Yorker. But in mid-June, after Quinn 
was faxed a copy of the December letter, she sent the university a letter on 
letterhead with a logo and signature that are different from the first letter. 
Quinn wrote: "I am very sorry to say that the letter you faxed to me that is 
addressed to John Smelcer is not one I wrote. . . . We did not accept a poem 
entitled 'Autumn' by John E. Smelcer at any time." 
Writing to Smelcer's attorney, Sagan said: "It appears that your client's 
actions in providing the university a falsified letter from The New Yorker may 
also constitute the crime of forgery." 
Smelcer's attorney, Dick Sutliff, said in an interview Tuesday that Smelcer 
denies having prepared that New Yorker letter. "We don't know who did," Sutliff 
said. "There were a number of people providing documents to the university and 
trying actively to get him fired. It's possible one of them did it. But we don't 
know that." 



Sagan also said Smelcer misrepresented the truth when he said his material was 
going to be published by the University of Washington Press in Seattle and 
Limner Press here. 
A University of Washington editor did write to Smelcer in January expressing 
interest in his work. But on March 1, the same editor sent Smelcer notice that 
his work would not be considered. 
A spokesman for Limner Press told Sagan that company is not publishing Smelcer's 
work either. 
Sutliff said it had been weeks since he reviewed some of the material, and he 
couldn't respond to every statement. 
The university did not complete its investigation, and since Smelcer has 
resigned, the matter is moot, Kalkowski said. 
In 1983, when he was 20 years old, Smelcer was convicted of second-degree 
forgery in Fairbanks, according to court records. He and a companion forged 44 
checks drawn on several different banks from seven separate accounts, for a 
total of about $600. 
Smelcer served 60 days in jail and four years' probation. 
The judgment was later set aside because he was a youthful offender with no 
prior convictions, Sutliff said. "So that's really unfair to raise that." 
Daily News reporter Robert Meyerowitz contributed to this report. 
 
EOF 


